Sivuja päivitetty

20.3.2019 klo 16:00

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-50-530 9635
fotosafari.fi@pp.inet.fi


Kesästä 2019

Pääretkemme on touko-kesäkuun vaihteessa alkava "Itä-Balkanin kierros".
Käymme uusissa safarikohteissa kuten Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Romaniassa, Bulgariassa ja Turkissa.

Heinäkuussa teemme Viron ympäriajon.

Elokuussa käymme Brnon GP-kisoja seuraamassa Tsekissä.
Perinteisen Nordkapp-Lofootit -retki ajetaan elokuun loppupuolella.

Suunnitelmissa ollut Israelin matka siirtynee vuoteen 2020

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:68266 kpl

Nordkapp - Euroopan pohjoisimpaan kolkkaan 5.8.2015

_020_FS-NCA_650.jpg

Tämän pohjoisemmaksi et maanteitse Euroopassa enää pääse.  Fotosafari toteutti jo perinteeksi tulleen moottoripyöräretken Nordkappiin.

Retkisuunnitelma

Safarin oli tarkoituksena alkaa Rovaniemen napapiiriltä 5.8. (ke) kello 11, jolloin myös pääkaupunkiseudulta olisi mahdollisuus liittyä vaivattomasti mukaan siten, että pyörät kuljettajineen ja mahdollisine matkustajineen  olisivat tulleet Helsingistä junalla Rovaniemelle (19:00 – 07:47). Myös paluu Rovaniemeltä 8.8. (la) olisi onnistunut iltajunalla pääkaupunkiseudulle. Koska junalla tulijoita ei ollut, retki aloitettiin Hyrynsalmelta.

Yöpymiset: Tällä kertaa retkelle jo ennakkoon ilmoittautuneet olivat päättäneet yöpyä (sään salliessa) teltoissa. Teltta-alueiden lähistöllä on vuokrattavia mökkejä, joista varattiin  ennakkoon mökkimajoituksen haluaville 2-4 hengen mökit.

Huom. Kartta suurenee klikkaamalla tästä

NORDKAPP_MINIKARTTA_www_350_new.jpg

NORDKAPP_05_350.jpg

Tällainen oli ajo-ohjelma:

05.08.(ke): Ajoreitti Napapiiriltä Sodankylän, Saariselän ja Inarin kautta Karigasniemelle, jossa ensimmäinen yöpyminen. Päivän ajot 400 km. Telttamajoitus 0 €, mökki- tai muun vastaavan majoituksen tiedot myöhemmin.

06.08. (to): Karigasniemeltä ajo Lakselvin kautta Olderfjordiin ja sieltä vuonon reunaa pitkin välillä tunneleiden kautta Honningvågiin. 

Yksi tunneleista kulkee noin seitsemän (7) kilometrin matkan Jäämeren alla. 

 

  Jäämerta lähestyttäessä maisemat ovat jylhiä.

BNORDKAPP_06_350.jpg

Euroopan pohjoisimmalla huoltoasemalla (Shell) suoritetun tankkauksen jälkeen ajetaan vielä hieman yli 30 kilometrin etappi avaraa ja karua mutta uskomattoman kaunista maisemaa suoraan Nordkappin niemen kärkeen ja samalla Euroopan pohjoisimpaan maanteitse saavutettavaan kolkkaan.

Täällä vietimme niin paljon aikaa, että jokainen mukana ollut  sai otettua kylliksi valokuvia.

Nordkappista paluu tapahtui samaa reittiä Olderfjordiin, josta Altaan yöpymään.

  Euroopan pohjoisin huoltoasema

NORDKAPP_02_350.jpg

 Päivän ajot 539 km. Telttamajoitus olisi ollut 3 hengen teltassa 5 €/h. Varaamamme mökkimajoituksen hinat 25 €/h.

07.08 (pe): Matka jatkui Norjan vuonoista rannikkoa pitkin Suomeen kolmen valtakunnan rajapyykin ohitse Kilpisjärvelle. Täältä jatkoimme Saana-tunturin ohitse Suomi-neidon käsivartta pitkin Muonioon, jossa yövyttiin.  Päivän ajot 527 km. Telttamajoitus 3 hengen teltassa 6 €/h,  mökki 20 €/hlö

  Nordkappin ajettaessa peritää pieni pääsymaksu

NORDKAPP_03__350.jpg

08.08. (la): Viimeinen retkipäivä päättyi jo muutaman tunnin ajon jälkeen Pellon Napapiirille (170 km), sillä tässä oli otettu huomioon mahdolliset junalla Rovaniemeltä pääkaupunkiseudulle palaavien aikataulu. Pellosta Rovaniemelle on matkaa enää 102 km ja ennen iltajunan lähtöä (klo 21:15 – 08:52) on hyvää aikaa käydä vaikka Aavasaksan alueella tai jopa pistäytyä vaikka Torniossa ja Haaparannalla. Jotka taas jatkavat matkaa ajaen Pellosta etelään, ehtivä ajaa hyvin illaksi vaikka Keski-Suomeen.

  Maailman loppu eli vers ende

ONNISTUNEEN SAFARIMME  retkikertomus kuvineen tulossa näille sivuille myöhemmin. Toistaiseksi löydät tietoja Fotosafarin Facebook-sivulta, jonne pääset  vasemman palkin linkin kautta.