|
VAIN 30 KILOMETRIN PÄÄHÄN. 13.9. lauantaina iltapäivällä Oulusta aloitettu kuvausretki Nordkappin kautta Tromssaan ja Lofooteille keskeytyi rajun myrkyn johdosta etapin loppumetreille. Seuraavassa lyhyt selostus retken alkuosasta.
|
AJOSUUNNITELMA JA SEN TOTEUTUMINEN.
Retkelle lähdettiin Oulusta lauantaina 13.9.2014 klo 15.
Ajoreitti pohjoiseen kulki Kiimingin, Nuupaksen ja Rovaniemen kautta Inariin, jonne ehdittiin ennen hotellin sulkeutumista klo 23.
Sunnuntaina 14.9. ajoreitti kulki Inarista Karigasniemen kautta Norjaan ja sieltä Nordkappiin, josta illaksi oli tarkoitus ehtiä Tromssaan.
Maanantaina 15.9. oli suunnitelmissa ajaa puolen päivän jälkeen Tromssasta Lofooteille, jossa oli varattu yöpyminen.
Tiistaina 15.9. tarkoituksena oli lähteä puolen päivän jälkeen kohti Oulua.
Muutos: sunnuntaina Honningvågissa kerrottu sääennuste tuulen voimistumisesta Pohjois-Atlantilla, vaikutti päätökseen keskeyttää retki ja palata suorinta reittiä takaisin Ouluun. Kotona oltiin maanantai-aamuna klo 03.
|
|
Tämä retki noudatti käytännössä samaa ajoreittiä kuin viime vuoden Jäämeri 09/13 kuvausretki.
Tänä vuonna ei järjestelmäkameraa kannattanut kaivaa kertaakaan repusta, vaikka tarkoituksena oli ottaa lisää kuvia Nordkappissa sekä kuvata uusia Tromssan ja Lofoottien maisemia. Pohjois-Norjan sääolosuhteet eivät mahdollistaneet näitä.
|
|
RETKEN ENSIMMÄINEN TANKKAUS. Kuten aina kaksipyöräisillä Lappiin lähdettäessä, ensimmäinen varsinainen tankkaus tapahtuu Rovaniemen napapiirillä, noin 220 km ajon jälkeen. Samalla otetaan perinteinen arkistodokumentti pyörästä taustana joulupukin paja.
|
|
TERVEISET KUNTAPÄÄTTÄJILLE. Kun bensaa loppuu Lapissa illan tai yön aikana, ollaan yleensä pahassa pulassa. Missä ilmoitus seuraavasta, kohtuuttoman kaukana olevasta tankkauspaikasta?
Monet lappia vuosia kierrelleet motoristit ovat laskeneet kulutuksen niin, että Rovaniemen jälkeen seuraava tankkaus olisi 212 km:n päässä Vuotsossa. Näin minäkin olen tehnyt aina.
Sodankylän ja Saariselän välillä (128 km), joka on miljoonien turistien vuosittain liikkuma väylä, ei ole enää ensimmäistäkään jakeluautomaattia. Vuotson ST1 automaatti on lopetettu.
|
|
|
|
VIHOVIIMEISILLÄ HÖYRYILLÄ. Vuotsossa lopetetun ST1:n pihalla tapasin kaksi lapin juhla-asuihin sonnustautunutta ystävällistä miestä. He tarjoutuivat auttamaan polttoaineasiassa, kun arvelin pääseväni ehkä pyhällä hengellä 40 km:n päähän Saariselälle. Totesin yrittäväni niin pitkälle kun löpöä riittää, sitten soitan taksin.
Saariselällä tankatessa totesin ajelleeni vihoviimeisillä höyryillä. Inarista varattuun hotelliin ehdin juuri ennen respan sulkeutumista (23).
|
|
VIIHTYISÄ MAJOITUS. Tämä hyvin hoidettu Hotelli Inari tarjosi hyvän ja edullisen majoituksen maittavan aamiaisen kera. Henkilökunta vielä varoitti: jos menet Karigasniemelle, seuraava tankkauspaikka on yli 130 kilometrin päässä Norjan Karasjoella. Aamuseitsemältä sunnuntaina 9 asteen lämpotila enteilee mukavaa ajosäätä.
|
|
SÄÄENNUSTEEN MUKAISTA KELIÄ. Juuri ennen rajanylitystä Karigasniemellä: "Pohjoisimmassa lapissa voi tulla muutama pisara", sanottiin säätiedotuksessa. Vettä tai aurinkoa, siinähän on vain kysymys pukeutumisesta.
|
|
SITTEN LUONTO NÄYTTI VOIMANSA. Norjan Porsangen-vuonon Olderfjordista alkava ja Nordkappin Honningvågiin johtava 100 kilometrin pituinen tie kulkee pääosin vuorten reunoilla rantaviivaa mukaillen.
Hieman matkan puolivälin jälkeen todella rajuksi yltynyt myrsky aiheutti tiellä useita vaaratilanteita. Vaikka valokuvaus- ja muine varusteineen lastatun skootterin kokonaispaino lähenteli kuljettajineen melkein 400 kiloa, yhdistelmän pitäminen tiellä tuntui välillä mahdottomalta. Pääsääntöisesti pyörää oli ajettava noin 45 asteen sivukallistuksella tuulen puhaltaessa ja ryöpytellessä sivuvastaisesti etuoikealta.
Normaalisti kohtuullisella matkavauhdillakin karvan yli 5 l/100 km:llä oleva polttoaineen kulutus nousi keskimäärin 35 km/h matkavauhdilla ja myrskytuulta päin puskettaessa lähes 7 l/100 km:llä. Totta. Pysähtyminen tuolloin olisi merkinnyt vuorenvarmasti pyörän kaatumista. Ainoastaan reitin neljässä erimittaisessa tunnelissa (pisin noin 7 km) ajaminen tai kääntyminen olisi ollut turvallista. Koska laskujen mukaan polttoaine ei olisi kuitenkaan riittänyt täysin varmasti takaisin Olderfjordiin, oli pakko ajaa sananmukaisesti henkensä kaupalla Honningsvågiin.
(Huom. kuva otettu 09/2013)
|
|
SHELL HONNINGSVÅG - NORDKAPP. Koko Euroopan pohjoisimman huoltoaseman myyjätär kertoi säätiedotuksen luvanneen myrskyn yltymistä. Mahdollisesti jopa päivien odottelu Nordkappissa ei oikein ollut mahdollista. Pikaisen järkeilyn lopputuloksena oli, että jos tulomatka oli ollut merelle kallistuvaa etu-sivu-vastaista puskemista, menomatka tulisi olemaan vuorostaan vuorien suuntaan nojaavaa taka-sivu-myötäistä työntöä.
Päätin ottaa tämänkin riskin. |
|
EI KAHTA PUHETTA. Vaikka Nordkappin niemenkärkeen, uskomattomien näkymien luokse, olisi ollut vain 30 kilometriä, sinne ei kukaan täysijärkinen olisi enää pyörällä ajanut.
Takaisin 100 kilomerin päähän, Olderfjordiin, onnistuin pääsemään hiemnn yli kahdessa tunnissa. Ilman kaatumista.
|
|
ALTASTA KOHTI SUOMEN RAJAA. Rannikolta sisämaahan ajettaessa tuulesta ei enää ollut haittaa. Tie Norjan Kautokeinoon saakka on vuorten välissä kiemurtelevaa maukasta mutkatietä.
|
|
RAITISTA KYYTIÄ. Suomineidon olkapään kohdalta rajan ylitettyäni ilma alkoi tuntuvasti viiletä. Pian Hetan jälkeen pyörän mittariin syttyi lumikiteen kuva, ensin vilkuttaen, sitten yhtäjaksoisesti palaen, sillä lämpötila oli pudonnut alle +4º asteeseen. Alimmillaan mittari käväisi +1º asteessa, mikä piti tietenkin dokumentoida valokuvaamalla. Onneksi tie pysyi kuivana, vaikka osin sumuinen paluureitti kulki koko ajan ensin Muonionjoen, sitten Torniojoen vartta.
Lumikiteen kuva paloikin lähes koko ajan seuraavat 450 km aina pyörän kotipilttuuseen saakka, mikä ei haitannut, sillä kysehän on vain oikeasta pukeutumisesta!
|
Ellei toisin ole mainittu, kaikki Tämän sivuston kuvat on otettu tällä Nikon Coolpix S1 kameralla.
Mukana matkalla ollutta järkestelmäkameraa lisäobjektiiveineen ja välineineen ei otettu käyttöön sääolosuhteiden johdosta.
|
|
|