Iron Butt "Rautaperäajo" 2.-3.5.2015
 |
|
Heti vapun jälkeen neljä motoristia ajoi Fotosafarin suunnitteleman ja Iron Butt Finlandin rekisteröimän SS1000-rautaperäajon.
Tämä ajon pituus vähintään 1000 mailia (1609 km) ja se on ajettava enintään 24 tunnissa. Ajoreitti on kuvattu alempana.
|
Ajon suorittaneet
|
 |
 |
 |
 |
|
|
Jukka,
Merimasku
|
Kaj
Oulu
|
Lasse
Vantaa
|
Markku
Taivassalo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Edellä olevista Kaj ja Markku ovat suorittaneett SS1000 ajon hyväksytysti myös aikaisemmin. Jukalla, Lassella on matka-ajoon tarjoitetut moottoripyörät, Kaj, Markku ajoivat alempana kuvatun reitin niin sanotuilla super-maxi-skoottereilla, joiden kuutiotilavuus on yli 500 ccm. Kaikki neljä ajon suorittajaa olivat mukana Iberian niemimaan Fotosafarilla toukokuun lopussa, joten kaikille tulivat pyöriensä ajo-ominaisuudet ja ennen kaikkea satulat kunnolla tutuiksi enne tuota yli 10.000 km:n reissua.

|
IRON BUTT -ajajat tunnistaa mm. pyöriensä rekisterikilven pohjista
Ajosuorituksesta tarkka kirjanpito
Suorituksen jälkeen ajosta kootut tankkauskuitit, ajopäiväkirja ja aloitus- sekä lopetuspöytäkirjat toimitetaan Ia Finland Ry:lle. Tarkastusmaksu ensikertalaiselle on 65 euroa.
Hyväksytty ajo
IBA:n hyväksyessä ajosuorituksen ajaja saa kunniakirjan, IBA- pinssin, kangasmerkin sekä rekisterikilven pohjan (kuvassa). Lisäksi ajaja saa IBA:n jäsenyyden kalenterivuodeksi. Kerhon kotisivujen tilastoista laskettuna erilaisia IBA:n tarkastamia ja rekisteröimiä ajosuorituksia on tehty Suomessa vuodesta 2000 lähtien noin 7500 kappaletta ja ajajia on vain noin 3500. Jäseniä IBA:lla on Suomessa tällä hetkellä noin 1300.
|
 |
|
Ajetun reitin etapit ja aikataulutus
IBA-ajon ajokartta sekä erillinen etappiaikataulu ovat liitteenä. Reitin laskennallinen kilometrimäärä tekee 1663 km. Mukaan voi tulla miltä etappipisteeltä tahansa. Valmiina lähtöön on oltava täsmälleen ohjeessa ilmoitettuna aikana pyörä tankattuna ja IBA:n vaatimat ajopaperit täytettynä.

|
Lisätietoja tästä ajosta
Laskennallinen keskinopeus oli pyörän ollessa liikkeessä 85 km/h. Tämän lisäksi aikatauluissa oli noin 10 minuutin varmuusmarginaali etappia kohden. Tankkaustauot olivat vuoroin 15 ja 25 minuuttia.
Ajossa noudattiin Fotosafarin ryhmäajosääntöjä (klikkaa),
Lisää Iron Butt ajamisesta http://www.ibafinland.fi/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|