|
|
|
Alkamassa 14 vuorokauden ja alle 1000 euron Motosafari!
Hinta-arviossa majoitukset, polttoaineet sekä lautta- ja tiemaksut.
|
Reittimme kulkee Unkarista Serbian ja Pohjois-Makedonian kautta muutamaksi päiväksi Kreikkaan. Sieltä lautalla yli Italian Brindisiin, josta Como-järvelle.
Paluumatkalla ovat vuorossa Sveitsi, Liechtenstein, Saksa ja Puola. Retki päättyy Baltian läpiajoon ja Tallinnaan, jossa olemme 18.5.2022.
|
|
|
|
Retken on suunnitellut useiden Motosafareiden vakiovetäjänä toiminut Lasse, joka toimii myös tällä matkalla ryhmämme kapteenina.
Retken kiinnostaessa ota rohkeasti yhteyttä ja kysele mahdollisia peruutuspaikkoja.
Jo yhdeksän ilmoittautunutta
Tämä 14 päivän retken hinta-arvio on:
- majoituksineen 2 h huoneissa
- polttoainekuluineen (5,5 l/100 km)
- lautta- ja moottoritiemaksuineen
Vain 997 €
Klikkaa tästä tai viereistä karttaa, niin näet suurennettuna karkean ajoreittimme, päivien ajoetappien pituuden (km) sekä karttaohjelmien laskemat päivittäiset ajoajat.
|
|
|
Kartta suurenee sitä klikkaamalla. |
Torstai 5.5.02 kokoontuminen
Safarimme alkaa lähellä Budapestiä sijaitsevassa Akac-tanyan MotoCampista, jonne kokoonnutaan torstaista 5.5. alkaen. Majoitukset on varattu kahdeksi yöksi.
Yksi ryhmämme pyörä on jo perillä ja yksi motoristi aikoo ajaa sinne Keski-Euroopasta. Viisi osallistujaa tulee sinne Via Baltican kautta, ja kaksi siirtää pyöränsä edullisella rekkakuljetuksella Vantaalta suoraan Unkarin Akac-tanyaan. [kuva: Akac-tanya]
|
|
|
MotoCamp Akac-tanya, Budapestin lähellä.
|
|
|
Perjantai 6.5.02 vapaapäivä
Tämä päivä on varattu pyörien mahdollisiin huoltotoimiin ja rentoutumiseen.
Kenties lähdemme tutustumaan Budapestiin, mutta ilman moottoripyöriä. Matkaa on sinne Akac-tanyasta vain noin 50 kilometriä.
Samalla on mahdollisuus suorittaa vaikkapa varustetäydennyksiä kaupungin moottoripyöräliikkeistä. [Kuva: Pixabay]
|
|
|
Tutustumme Budapestiin ilman moottoripyöriä. |
|
|
Lauantai 7.5.02 Serbiaan
Unkarista ajamme lauantaina Serbian Leskovaciin, jossa yöpyminen Hotelli Perla DM:ssä Lähestymme alueita, jossa toukokuun alussa voi olla myös hellettä.
Ajomatkaa tulee Suorinta reittiä Belgradin sivuitse 613 km. Karttaohjelmia laskema ajoaika (ns. satula-aika) on 6 tuntia ja 20 minuuttia.
|
|
|
Tarkemmat ajoreitit sovitaan ennen aamustartteja
|
Leskovaciin on mahdollista myös ajaa Romanian kautta, jolloin matka pitenee noin 50 kilometrillä, mutta ajoaika peräti parilla tunnilla. Tähän vaikuttavat osaltaan myös tullimuodollisuudet, sillä Romania EU-jäsenyydestä huolimatta ei kuulu Schengen-alueeseen.
Jos osa ryhmästä haluaa mutkaisimmille teille ja osa taas nopeammille väylille, sovitaan ryhmistä ja ajoreiteistä ennen aamustartteja.
|
|
|
Viimeistään Serbiassa helleraja voi rikkoutua |
|
|
|
|
Sunnuntai 8.5. Kreikkaan
Leskovacissa jatketaan matkaa Pohjois-Makedonian läpiajolla Kreikan Kalampakaan.
Käsikirjoituskarttaan on merkitty nopein eli 553 kilometrin etappi, joka suuntautuu Pohjois-Makedoniasta kohti Kreikan Thessalonikia, sitten sieltä länteen ja Kalampakaan. Ajoajaksi on ilmoitettu hieman yli kuusi tuntia.
|
|
|
Myös Serbiasta Kreikkaan on eri reittivaihtoehtoja |
|
|
Vaihtoehtona on vuoristoisempi, mutta kartalla kuitenkin suoremmalta näyttävä reitti. Se on kilometreissä vain aavistuksen pidempi, muta ajoaikaa tulee reilun tunnin verran lisää.
Maanantai 9.5. edelleen Kalampakassa
Perillä Kalampakassa olemme kaksi yötä. Vuorille rakennetut Meteoran ortodoksiluostarit tulivat monille tutuiksi 40 vuotta sitten Bondin 007-elokuvasta. Joku luostareista on yli 600 metrin korkuisen kallion huipulla. [Kuva: Pixabay]
|
|
|
Kreikan Kalampakassa vietämme vapaapäivän. |
|
|
|
|
Tiistai 10.5. autolauttaan
Kalampakasta parin tunnin ajomatkan jälkeen ollaan Igoumenitsan satamassa. Meillä ei ole mitään kiirettä, sillä autolautta kohti Italiaa lähtee vasta myöhemmin illalla.
Nähtävää on matkan varrella yllin kyllin, joten ehdimme suunnitella päivän aikataulumme rauhassa ennen lauttamatkaa.
|
|
|
Lauttamatka Kreikasta Italiaan kestää 10 tuntia |
|
|
Keskiviikko 11.5. Italian Brindisistä eteenpäin
Autolauttamme rantautuu aamulla Brindisiin. Täältä jatketaan pohjoiseen, nyt valinnan mukaan joko Italian keskiosan mutkaisempia ja maksuttomia teitä (730 km/ 8:54 h), tai noin kahta tuntia nopeampaa, mutta maksullista moottoritietä pitkin (565 km/6:56h)
Ensimmäinen yöpyminen on Italiassa Anconan Osimossa. Hotelli on aikaisemmilta retkiltämme tuttu Cristoforo Colombo.
|
|
|
Tuttu hotelli, Cristoforo Colombo Osimossa. |
|
|
Torstai 12.5. Como-järvelle
Torstaina 12.5. ajamme Osimosta joko nopeinta reittiä Imolan, Modenan ja lopuksi Milanon sivuitse kohti Como-järven itäisessä haarassa sijaitsevaa Leccoa ja Mandelloa (490 km/4:59 h).
Vaihtoehtona on ajaa vaikkapa Firenzen kautta, jolloin päivämatka pitenee noin 150 kilometrillä ja ajoaika on kahdella tunnilla.
|
|
|
Maksullisille moottoriteille vai pienemmille teille?
|
|
|
Perjantai 13.5. yhä Como-järvellä
Olemme vielä toisen yön Mandellossa Abbadian Larianan kylän Park Hotel Abbadiassa.
Innokkaimmat voivat lähteä kiertelemään Como-järveä tai ajelemaan Pohjois-Italian ja Sveitsin upeita alppiteitä.
Osa ryhmästä saattaa haluta pistäytyä myös Milanossa, jonne on reilun tunnin junamatka Mandellosta.
|
|
|
Leccon Mandellossa Como-järven rannalla |
|
|
|
|
|
|
14.5. lauantaina pohjoista kohti
Paluureittimme Italiasta kohti pohjoista alkaa lauantaina 14.5.
Käsikirjoitukseen piirretty reitti kulkee Liechtensteinin ja Sveitsin kautta lähelle Müncheniä, jossa yövymme Landsbergin kunnassa sijaitsevassa Eresingissä. Tämän reitin pituus on 447 km ja ajoaika noin viisi tuntia.
Lyhyempi ja myös nopeampi reitti nousee Itävallan Seefeldin kautta Saksaan.
Tarjolla on useita muitakin reittivalintoja, joista tehdään päätöksiä lähempänä matkaa.
Majoitus on varattu Eresingin Gasthaus un Landhotel Wiedmannista.
|
|
|
Eresingiin Liechtensteinin vai Itävallan kautta? |
|
|
|
|
|
|
Sunnuntaina 15.5. Itä-Puolassa
Safari jatkuu sunnuntaina 15.5. Eresingistä, jolloin ajamme Tsekin Plzenin ja sitten Prahan kautta Puolaan. Seuraava yöpymispaikkamme onkin aivan Tsekin ja Puolan rajalla sijaitsevassa Jelenia Gorassa ja hotelli Bellassa.
Päivän ajomatka on alkuosan reittivalinnasta riippuen 560–580 km ja ajoaika hieman alle seitsemän tuntia.
|
|
|
Puolan ensimmäinen hotellimme aivan Tsekin rajalla.
|
|
|
|
|
Maanantaina 16.5. Puolan läpiajo
Nyt valitsemme nopeimman reitin seuraavaan yöpymispaikkaamme. Niinpä Jelenia Gorasta lähtien reittisuunnitelmamme kulkee ensin moottoritietä E40, sitten E67:ää Varsova sivuitse Augustowiin.
Kyseessä on koko safarimme pisin ajopäivä (715 km), ja laskettu ajoaika on kahdeksan tuntia.
Augustowissa majoitus on Villa BM-hotellissa.
|
|
|
Puolan läpiajoon valitsemme nopeat moottoritiet. |
|
|
|
|
17.5. Via Baltica ja Pärnu
Augustowista lähdettyämme tullaan Suwalkiin ja melkein saman tien rajan yli Liettuan puolelle, mistä Via Baltica alkaa.
Edessä on jälleen reipas ajopäivä, sillä matkaa on Viron Pärnuun ja Aleksandi Guesthouseen 607 km. Laskettu ajoaika on melko tarkoin seitsemän ja puoli tuntia.
|
|
|
Via Baltican päiväetappi on yli 600 kilometriä |
|
|
|
|
|
|
18.5. Tallinnassa
Matkaa Pärnusta Tallinnaan on 129 kilometriä ja ajoajaksi arvioitu alle kaksi tuntia.
Osa ryhmästä tähtää varmasti johonkin Helsingin päivälauttaan, osa mahdollisesti haluaa viettää enemmän aikaa kaupungissa.
Vaihtoehtoja on useampia, valinta on vapaa.
Yhteinen 14 päivän, 13 eri valtion ja noin 5 000 ajokilometrin safari päättyy Tallinnaan.
|
|
|
Noin 5 000 km:n safarimme päättyy Tallinnaan |
|
|
|
|
|
|
Kiinnostaako?
Tämä huippuedullinen safarimme on täyttymässä.
Asian kiinnostaessa ota pikaisesti yhteyttä p. 0400-385 690 tai sähköpostilla: fotosafari.fi@pp.inet.fi
Voit myös pyytää meitä ottaman yhteyttä sinuun: Yhteydenottopyyntö (klikkaa)
Tutustu myös Foto- ja Motosafareiden osallistumisehtoihin (klikkaa)
Me olemme ilmoittautuneen mukaan
|
|
|
|
|
|
|
Arto, Oulu |
Juho, Torrevieja |
Seppo, Rovaniemi |
Markku, Taivassalo |
Motosafari on ASB-
|
Kawasaki Vrs 1000 |
Yamaha FJR 1300 |
Honda GoldW. 1800 |
Honda NC 750X |
Lehden aputoiminimi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|