Sivuja päivitetty

17.2. 2024 kello 14.

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-400 385 690
asb-lehti@agility.inet.fi

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:210290 kpl

08/18 Nordkapp-Lofootit

TUTUN MAAMERKIN JUURELLA.  Nyt jo kuudetta kertaa Nordkapp on tullut safarilaisille tutuksi. Maanteitse on Euroopassa turha pyrkiä enää pohjoisemmaksi, sillä teitä ei ole. Muutaman askeleen päässä on jyrkkä pudotus suoraan jäämereen. Tämä kuva on otettu 19.8.2018.

Näin tämä retki tehtiin:

18.8. lauantaina lähdettiin Kuusamosta Kemijärven ja Pelkosenniemen kautta  kohti Karigasniemeä, jonne saavuttiin samana iltana.

19.8. sunnuntaina ajettiin Nordkappiin, jossa vierähti hyvinkin parisen tuntia. Sieltä ajettiin Altaan, joka oli seuraava yöpymispaikkamme.

20.8. maanantaina matkamme jatkui Galnslåttaan. Majoitustilamme rantavedessä pääsimme seuraamaan pyöriäisen kalastelua.

[Viereistä kartaa klikkaamalla näen päiväkohtaiset ajokilometrit, tarkat majoitustiedot sekä budjetit]

21.8. tiistaina ajoimme läpi Lofoottien saariryhmän ja sen satumaisten maisemien halki koillisesta luoteeseen. Yövyimme Lofoottien eteläkärjessä. (Reine).

22.8. keskiviikkona aamupäivällä nousimme Moskenesistä Bodön aamupäivän lauttaan. Merimatka kesti nelisen tuntia.

Bodöstä ajoimme kohti Ruotsin Arjeplogia, jonne saavuimme illansuussa.

23.8. torstaina matka jatkui Haaparantaan ja Tornioon, jonne kokonaispituudelta melko tarkasti 3000 kilometrin  tämänkertainen retkemme virallisesti päättyi!

Mitn onnistuttiin?

Nyt jo kuudetta kertaa Nordkappissa käyneen Kajn mielestä ajaminen moottoripyörällä Pohjois-Norjan avarissa mutta kuitenkin niin jylhissä maisemissa on meditointia parhaimmillaan. - Tämäkin retki toteutui täsmälleen käsikirjoituksen mukaisena. toteaa Kaj.

Markku on samaa mielt. Myös hän kertoo nauttivansa erityisesti Nordkappin alueen maisemien äärettömyydestä ja sopivan mutkaisista teistä, joilla näkyvyys on kuitenkin hyvä.

Jorma, joka oli ensimmäistä kertaa Fotosafarilla, piti ajopäivien edetessä ajokunnon koko ajan parantuneen.

- Maisemat ja niiden jylhä kauneus osoitti ihmisen pienuuden, kuvasin satoja ja satoja kuvia kahdella eri kamerallani, Jorma muistelee.