Sivuja päivitetty

25.06.2019 klo 19:00

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-50-530 9635
fotosafari.fi@pp.inet.fi


Kesästä 2019

Pääretkemme oli touko-kesäkuun vaihteessa alkanut "Itä-Balkanin kierros".
Kävimme uusissa safarikohteissa kuten Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Romaniassa, Bulgariassa ja Turkissa.

Heinä-elokuun vaihteessa toteutamme seitsemännen retken pohjoisimpaan Norjaan.

Suunnitelmissa ollut Israelin matka siirtynee vuoteen 2020

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:76027 kpl

Tuhannen järven kierros

_00_fsiba.jpg

UUSI AJOSUUNNITELMA. Fotosafarin suunnittelema alkuperäinen Rautaperä-ajo peruttiin tienpintojen jäätymisvaaran takia. Koska 12 tunnilla aikaistettu sääennuste näytti paremmalta, ja se sopi kahdelle aikaisemmin mukaan ilmoittautuneelle, Kaitsu Oulusta aloitti kierroksen 2.5. IBA-ajon aloitustankkauksella klo 00:50.

_01_fsiba.jpg

KEHNO ALKU.  Oulussa Hiirosen Nesteen ulkovalot olivat kaikki pimeinä. Onneksi ajovarusteista löytyy taskulamppu, jonka avulla pystyttiin näppäilemään automaattiin oikea pin-koodi. Ilma oli lähtöhetkellä utuinen ja lämpötila +5.

_02_fsiba.jpg

AAMUKAHVIT KAUSTISILLA. Ensimmäinen etappipiste oli reippaan 200 kilometrin ajon jälkeen Kaustisen Nesteellä.  Keli oli siihen asti koko ajan kuiva, mutta viileä (+3). Täältä matka jatkui noin 03:40  kohti Seinäjokea ja Parkanoa.

_03_fsiba.jpg

PYSÄYTTÄVÄ MUISTUTUS.  Aamu alkoi valjeta pian Toholammin jälkeen. Tarkalleen 7.9 kilometriä ennen Kauhavan ensimmäistä liikenneympyrää tienpenkalla makasi kuollut hirvi. Yhtään ajoneuvoa ei ollut lähettyvillä.  Soitto hätäkeskukseen klo 04:21 vahvisti heidän saaneen ilmoituksen hieman aikaisemmin. Kymmenisen minuuttia myöhemmin poliisiauto ajoikin vastaan (Kuva ei liity tähän tapaukseen).

_03a_fsiba.jpg

HUOLIMATONTA KAHVITTELUA. Aamukuudelta Parkanon Shellillä oli toinen tankkaus ja samalla kahvitauko, mikä piti ikuistaa kännykkäkameralla. Samalla huomattiin, että kyseessä olikin yöasema, josta ostettiin lisäevästä. Kuinka ollakaan, puhelin unohtui polttoainemittarin tasolle, josta joku rehellinen tankkaaja oli toimittanut sen henkilökunnalle. Shellin Tiina otti asian huolekseen ja kävi viemässä sen vielä samana päivänä (lauantaina) postiin. Erinomaista palvelua, kiitos!

_03_b_fsiba.jpg

MIKÄ IHMEEN LINTU? Porin ohikulkutiellä, Tikkulan kohdalla edessä olevan katuvalon päällä näytti tulokulman perusteella istuvan selkälokki, mutta sitä lähestyttäessä nousi jaloilleen ja osoittautuikin haikaraksi. Jälkeenpäin oltiin yhteydessä Porin lintutieteelliseen yhdistykseen. ”Mikä ihmeen pienikokoinen ja ohuempinokkainen kattohaikaraa muistuttava lintu teillä oli vierailulla? Ettei vaan pitkäjalka?” Kyselyyn tuli nopea vastaus: ”Tikkulan kohdalla oleskelee katulampun päällä kattohaikara”.

Kannattaa pitää silmät auki jos Porin ohitse ajelette (Kuva ei liity tähän tapaukseen)

_04_fsiba.jpg

TOINEN KIERTÄJÄ. Jukka Meri-Maskusta oli päättänyt osallistua mukaan 24 tunnin  IBA- eli Rauta-ahteriajoon, jonka ristimme tuhannen järven kierrokseksi. Tarkalleen sovittuna aikana, eli aamulla 08:50, iso BMW 1600 moottoripyörä oli tankattuna ja valmiina lähtöön kohti Helsinkiä.

_05_fsiba.jpg

VESISADE ALKOI.  Lohjaa lähestyttäessä lämpötila oli kohonnut +8 asteeseen ja samalla alkoi sataa. Pieneksi ripotteluksi muuttunut saderintama ulottui Kouvolaan asti.

Lappeenrannassa, Viipurinportin ABC:llä  oltiin kello 14 ja siellä oli +12 astetta ja kuivaa. Sieltä  Joensuuta kohti jatkettuamme alkoi taas sataa.

_05b_fsiba.jpg

POHJOIS-KARJALASTA KAINUUSEEN.  Joensuun ohitettiin noin kello 17 ja Lieksan ABC:llä  syötyjen sämpylöiden ja hampurilaisten jälkeen sateinen päivä alkoi hämärtyä. Sääennusteet mukaan Pohjois-Karjalasta Kaiunuun kautta Ouluun piti kelin olla kuivaa, mutta edelleen vain tihuutti vettä.

Nurmeksesta  Sotkamona kohden jatkettaessa molempiin pyöriin syttyi lumikiteen kuvat lämpötilan laskettua +4 asteeseen.  Tässä vaiheessa  ei vielä ollut huolta, koska vesisade ei ollut muuuttunut räntäsateeksi.

_06_fsiba.jpg

PIKAPALAVERIN PAIKKA. Vuokatissa hieman ennen iltayhdeksää sääennusteiden vastaisesti edelleen satoi  ja lämpötila olisi laskenut + 2 asteeseen. Nyt oli vaarana tienpintojen jäätyminen. Sovittiin, että Jukka (vas.) tarkkailee haukkana Kaitsun takarengasta. "Jos vesiroiskeet vähenevät, annan valoilla pysähtymiskäskun", Jukka ilmoitti.

Paltamoon asti keli pysyi samanlaisena. Oulua lähestyttäessä mittari nousi +3 asteeseen, mikä tuntui paljon turvallisemmalta.

VAIVALOINEN LOPETUSTANKKAUS. Ouluun saavuttiin 23:20, joissa Kaitsu suoritti hyvin pitkäkestoisen lopetustankkauksen. Sen aloittamisen ja kuitin saamisen väliä kesti 15 minuuttia! Miksi? Syy siihen oli se, että Oulun Maikkulan Nesteen kassalle maksettavien tankkausten mittaristo näyttivät olevan käytössä. Kun pyörä oli asteltu kohdalle ja tankkausta valmistelevat toimenpiteet oli tehty, mittari olikin mykkänä. Viitisen minuuttia kassajonossa seisoskelun jälkeen, kun pyydettiinn  avaamaan mittari, tuli tyly vastaus: "Mittarit ovat yöllä suljettuja, vain automaatit ovat käytössä!"

Pyynnöstä huolimatta mittareita ei voitu avata. Kun kun henkilökunnalta tiedusteltiin miksi mittareita ei ole yleisen käytännön mukaisesti voitu huputtaa tai pistää pimeäksi, jotteivat asiakkaat tee turhaa työtä, myyjä vain toisti monotonisesti, etteivät kyseiset mittarit ole yöllä käytössä.

Tästä kannattaa ottaa opiksi se, että IBA-ajojen tankkaukset, erityisesti lopetustankkaus kannatata aina suorittaa automaatista.

Kaitsu jäi Ouluun, Jukka jatkoi Raisioon

Jukka lähti ulusta heti puolen yön jälkeen jatkamaan matkaa yksin tarkoituksenaan ajaa samaa reittiä, jonka Kaitsu oli ajanut vuorokautta aikaisemmin. Heti Oulusta lähdettyään navigaattorinsa oli mennyt rikki, joten oli ajanut 8-tietä Kalajoelle. Ensimmäisestä yöhuoltamosta oli löytynyt kartta, minkä  avulla hän ajoi  pienen mutkan kautta Kaustisille ja sieltä ajo-ohjeiden mukaan Parkanoon, Poriin ja lopuksi Raisioon.

 Molemmat onnistuivat ajamaan laskennallisen 1683 kilometrin reitin "tuhansien järvien ympäri alle 24 tunnissa. Molemmat myös painottavat, ettei suoritus ollut mikään sankariteko tai urotyö, vaan pelkkää ajonautintoa viimeisestä  300 kilometrin hieman  huolta aiheuttaneesta  kelistä huolimatta.

_07_fsiba.jpg

TUHANNEN JÄRVEN YMPÄRIAJO. Viralliselta nimeltään IBA SS1000 ajo  toteuttiin jotakuinkin  kuvan aikataulua noudattaen.

Tarkempia tietoja erilaisista IBA-ajoista, niissä tarvittavista lomakkeista ja maksuista löytyy tarkat tiedot: www.ibafinland.fi