Sivuja päivitetty

17.2. 2024 kello 14.

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-400 385 690
asb-lehti@agility.inet.fi

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:207639 kpl

2. AJOPÄIVÄ 4.5. (su) Puola - Slovakia

fsit-0504_11.jpg

TOISEN AJOPÄIVÄN aamu, sunnuntai 4.5. enteili mahtavaa ajokeliä. Lämpömittari näytti aamuseitsemältä auringossa jo +21 astetta. Gosciniec osoittautui meille motoristeille suorastaan luksushotelliksi paitsi hinnan suhteen (22 €/hlö/yö).

fsit-0504_12.jpg

AAMIASPÖYTÄ Gosciniecissa sisälsi paljon vaihtoehtoa, jotka Late halusi ehdottomasti dokumentoida oheisen kuvan muodossa.

fsit-0504_13.jpg

VALMIINA LÄHTÖÖN. Hyvän aamiaisen jälkeen koneet päätettiin käynnistää ennakkosuunnitelmien mukaisesti kahdeksalta. Päivän tavoite Varsova, Krakova ja Slovakian Ruzomberok. Vasemmalta Makke, Heikki, Late ja Seppo.

fsit-0504_14.jpg

ENSIMMÄINEN TANKKAUS ja kahvitauko Bialystokin kaupungissa. Vasemmalta Heikki, Makke, Kaitsu ja Late. Karttaa jälkeenpäin tutkittaessa huomattiin, että eihän meidän kyseisessä kaupungissa olisi pitänyt edes käydä, vaan harhautuminen parhaalta reitiltä oli tapahtunut jo edellisessä kaupungissa (Augustow).

fsit-0504_15.jpg

PÄIVÄN  TOINEN EKSYMINEN tapahtuikin jo heti Bialystokin jälkeen. Tienviitat kyllä opastivat ajamaan suoraan kohti Varsovaa, mutta kaikkien erimerkkiset ja -malliset naviit vaativat jatkuvasti kääntymään reitiltä vasemmalle.

Porukkalla tutkittiin karttaa ja tehtiin uusia suunnistuspäätöksiä.

fsit-0504_16a.jpg

VARSOVAA LÄHESTYTTÄESSÄ. Voimakasta sähköallergiaa potevan Kaitsun tuliterä kypäräpuhelin ei ollut vielä kertaakaan kertonut navigaattorin ohjeita bluetoothinin kautta kuulokkeisiin. Ongelmaa yritettiin selvitellä matkan aikana yksissätuumin, mutta tuloksetta. Tähän saakka mies oli ajellut pelkästään navin kuvaohjauksen avulla - tunnetuin seurauksin.

fsit-0504_16b.jpg

VANHA KONSTI. Niinpä enempiä enempiä eksymisiä välttäkseen ei auttanut muu kuin vetää navista vanhat langalliset ja ikävästi hiertävät nappikuuokkeet kypärän sisälle ja korviin. Aikaisemmista kokemuksista kyllä tiedettiin, ettei Varsovan läpiajo eikä oikealle moottoritielle osuminen onnistuisi kovinkaan helposti ilman, että navista näkee ja kuulee samanaikaiset ohjeet.

Vihjeeksi kaikille, jotka Via Baltican kautta pyrkivät Varsovasta jonnekin. Navi kannattaa päivittää uusimmilla kartoilla, sillä ei vain moottoriteitä, vaan myös uusia kaupunkien ohitusteitä  rakennetaan vauhdilla Puolassa.
fsit-0504_17.jpg

FOTOSAFARIRYHMÄ HAJOSI KAHDEKSI. Tällä kertaa osuttiin sattumoisin Varsovan moottoritiehärdelleissä kerralla oikeille väylille. Todettakoon vielä kerran, että päivitetty navigaattori on hyvin tärkeä apuväline. Kaikki sujui upeasti hieman varsovan ulkopuolella olevaan esikaupunkiin asti, jossa Late ja Markku jäivät liikennevaloihin muun ryhmän (Kaitsu, Heikki ja Seppo) kaartaessa vasemmalle. Tässä tapahtui lopullinen ryhmän hajoaminen kahteen.

fsit-0504_18.jpg

KAITSU JÄI JOUKOSTA POIS. "Jouduin väistämään kujalla vastaantulevaa autoa, kaasu hirtti kiinni, mopo meni seinästä läpi", voisi kuulua kunniakkaampi selitys hinausatolle. Totuus on, että täysin alokasmainen ajovirhe kapealla kujalla uukkaria tehdessä ja betoniaita edessä romutti pyörän lunastuskuntoon. Niinpä Kaitsun Italian kierros päättyi Tarczyn-nimiseen kaupunkiin noin 30 kilometriä Varsovasta etelään

TOISEN AJOPÄIVÄN ILTANA

Laten ja Maken

jäätyä muusta porukasta Varsovan liikennevaloissa, löysivät he nopeasti oikean tien ensin Radomiin ja sieltä Katowicen kautta rajan yli Tsekin Ruzomberokiin.

Päivän ajot tekivät heidän osaltaan alkumatkan eksymisineen noin 800 km (laskennallinen ajomatka 752 km). Keskimääräinen lämpötila päivän aikana oli noin +15 astetta

 

Heikki ja Seppo

jäivät useammaksi tunniksi auttamaan Kaitsua Tarzyniin mm. hinauksen järjestelyissä. Tästä johtuen he jäivät aikataulusta niin pahasti jälkeen, etteivät enää iltapimeässä katsoneen järkeväksi ajaa kovin kauaksi. ”Jäimme linnamaisen kauniiseen Hotel Restauracha Lanckoronaa samannimisessä kaupungissa, joka sijaitsee noin 30 kilometriä lounaaseen Krakovasta”, Seppo kertoi.

Perille Ruzomberokiin olisi ollut vielä 155 kilometriä, mutta sinne veljekset olisivat saapuneet vasta puolen yön jälkeen.

Päivän aikana tuli ajoa ennen Varsovaa tapahtuneiden eksymisten johdosta noin 650 km.”

Lue seuraavan päivän loki tästä