Sivuja päivitetty

9.4.2020 klo24

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-50-530 9635
fotosafari.fi@pp.inet.fi

Kesästä 2020

Pääretkemme on touko-kesäkuun vaihteessa alkava "Balkanin niemimaan ympäriajo".
Käymme tällä kertaa peräti 15 eri valtiossa.

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:97262 kpl

Kaitsu, Oulu

kaitsun_navia.jpg

29.4.2013 kävelin navigaattorikauppaan jo toisen kerran vuoden aikana. Nyt maksoin itseni jo tosi kipeäksi ja ostin moottoripyörään tarkoitetun vesitiiviin Garmin Zumon.  Päätin, että mopoilemisen navisekoilut saavat  nyt loppua kerralla!

Asennuksessa tarvitsin taas naapuri Ilen (kuvassa) asiantuntemusta ja apua. Mukana tuli monenlaisia heloja, hienoja ”kiinnitystelakoita”, miljoona piuhaa ja saman verran ruuveja yms. Kuitenkin navin paras sijoituspaikka oli mielestäni sen lukemisen  kannalta suoraan edessä, muiden mittareiden tasolla ja hieman niiden yläpuolella.  Niinpä kiinnitimme sen tuulilasiin.  Sekä tuulilasiin että navin imukuppijalkaan porattiin kaksi reikää ja koko  jalusta  pultattiin kahdella ruuvilla tiiviisti lasiin kiinni. Nyt ei tarvitse arvuutella, koska tämäkin Navi lentää vauhdissa mäkeen imukupin petettyä. Samalla näin toimien vältyttiin tekemästä reikiä pyörän alkuperäisiin  katteisiin. Tuulilasissa reijät eivät haittaa.

Lopuksi pari ohjetta Navigaattoreiden ostajalle. Kolme eri esimerkkitapausta tietää kertoa, että ostettaessa ns. elinikäisen karttapäivityksen navigaattoreita, sellaisten  myyjät unohtavat helposti kertoa, että navin rekisteröiminen ja ensimmäinen päivitys tulee suorittaa kuuden kuukauden kuluessa laitteen käyttöönotosta.  Tämä kyllä lukee käyttöohjeissa, yleensä englanniksi ja jossain navin mukana tulevassa irtopaperissa. Lienee turha itkeä ilmaista päivitystä, jos tämä aika on kulunut umpeen.

25.4.2013.  Bilteman  takaboxi vanhasta pyörästä asennettiin paikoilleen. 

Ei niin kaunis, ei hetkessä irrotettava, ei mukaan otettava, mutta edullinen, toimiva ja tilava (yli 50 litraa).

Hihnalenkit asennettu jälkeenpäin.

Saa kelvata!

kaitsun_boxi.jpg

kaitsun_jalkatapit_01.jpg

22.4.2013. Pari sanaa jalkatapeista. Tämä saattaa kiinnostaa pitempikoipisia skootterikuskeja, joten kirjoitan aiheesta hieman enemmän vaikket lukisikaan tätä.

Jalkatappisarjoja  ei taida olla juurikaan mihinkään skoottertimalliin saatavana varaosana.  Pidemmässä matka-ajossa ainakin yli 180-senttiset  kuskit sellaisia varmasti kaipaavat. Ainakin MP3:ssa, jossa jalkapelti paripyöristä johtien kaartuu rintapelliksi eri tavalla ja jyrkemmin, kuin vaikkapa muuten vastaavarunkoisissa ja saman vuosimallin X Evoissa.

Skootteriväen omasta foorumista luin mielenkiinnolla nimimerkki Syllyn  vuodentakaisia kirjoituksia hänen varustellessaan lähes samanlaista pyöräänsä. Yksi kirjoituksista käsitti jalkatappeja, jotka hän oli asennuttanut pyöräänsä.

Onnistuin mutkan kautta tavoittamaan Syllyn joka antoi auliisti hyviä vinkkejä miten jalkatappiasiassa kannattaa edetä. Niiden vihjeiden  perusteella eteläsuomessa vaikuttava tuttava postitti alta aikayksikön rosteriteräksestä MP3:een mittatilaustyönä valmistamansa talkatappien kiinnityslevyt.

Paikallisesta Biltemasta ostin varsinaiset jalkatapit. Kun itse en osaa käyttää juurikaan ruuvimeisseliä saati jakoavainta, käännyin asennuksessa  yläkuvassa esiintyvän Rekun puoleen. Hänen  RP-tuotanto –niminen firmansa on tehnyt aikaisempiinkin mopojuttuihini erilaisia toiveitteni mukaisia virityksiä.

kaitsun_jalkatapit_02.jpg

Kuvassa naapurini Ile testaa kylmäharjoitteluna juuri asennettuja tappeja. Varsinaisessa matka-ajossa en ole niitä vielä päässyt testaamaan, joten kerron myöhemmin kokemuksista.

paavola_02.jpg

21.4.2013. TESTIAJO PAAVOLAAN, Perillä tapasin Hannun H:n (vas.), joka pyörittää muun muassa SC Real Life Riders -nimistä jäsenmaksutonta skootterikerhoa. Alan harrastajien piirissä hänet tunnetaan hyvin myös nimellä Helmeri. Hannulla on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut monenlaisia skoottereita aina 50 kuutioisista 500 kuutioisiin, joten kaikenlaiset matkaan liittyvät neuvonsa kirjasin huolellisesti muistiin.

Hapan ilmeeni (oik.) johtuu siitä, että pyörän navigointijärjestelmä jälleen kerran petti ja ajoin kolme kilometriä harhaan. Barcelonan reissua varten täytyy ilmeisesti lopettaa nuo omatekoiset navi-viritelmät ja  investoida kunnon säänkestävään laitteeseen.

Muuten hieman toistasataa kilometriä pitkä totutussajo poutaisessa, jopa aurinkoisessa  kelissä (+11..+13 C) oli miellyttävä. Mitattu keskikulutus oli vain 11,68 l/100 km. Sehän ei ole yhtikäs mitään se!

kaasulukko_on2.jpg

19.4.2013 KAASULUKKO PAIKOILLEEN. Naapurin mies asensi alimmassa kuvassa esitetyn lukituslaitteen kaasukahvaan. Lyhyen koeajon perusteella toimi hienosti.

kaitsu__03_huolto.jpg

15.4.2013 AJOKAUDEN AVAUS. Pyörä oli ollut tallissa loppuvuodesta 2012, jolloin se haettiin hieman etelämpää. Aamulla ajoin tätä pyörää ihan ensimmäistä kertaa kun se meni huoltoon. Käyntiääni ei juurikaan poikennut edellisestä MP3:sta, mikä oli koneeltaan pykälää pienempi.

Päivällä, pyörän huollosta haettuani, tein varsinaisen koeajon moottoritietä pitkin Oulusta Kempeleen Zeppeliinin ja takaisin. Kaatosateesta huolimatta ihan yhtä hyvältä tuntui meno kuin pienemmälläkin MP3:lla. Nollasta sataseen tämäkin kiihtyi (kuten edelinenkin) karvan yli 30 sekunnissa, sitä kovempaa en ole koskaan vielä millään vehkeellä uskaltanut edes ajaa.  Kannattiko vaihto, sitä en osaa vielä sanoa!


kaitsu__01.turvakaari.jpg

TUULILASI JA TURVAKAARI. Vanhasta pyörästä (kuvassa) jäi uutta pyörää varten Givi:n täyskorkea tuulilasi, joka on jo kiinnitetty paikoilleen. Minusta on mukava kuljetella tällaisilla reissulla sitä pakollista tummaa juhlapukua ja frakkipaitaa ihan oikeassa matkapakaasissa. Laukkuhan toimii oikein asennettuna loistavana selkänojana.  Sellaisen kiinnittämisen nopeuttamiseksi ja paikoillaan pysymisen skootterin on nyt metalliapajalle, jossa siihen tehdään kuvan luonnoksen tapainen turvakaari. Lisäksi pyörään laitetaan vanha takaboksi paikoilleen.

kaitsu__02_kaasulukko.jpg

10.4.2013 VAKIONOPEUDENSÄÄDIN. Aikaisemmilla pitkillä reissuilla olen jäänyt kaipaamaan kaasukahvan lukitusmahdollisuutta. Nyt sellainen lukitussysteemi (kuvassa osina) löytyi paikallisen moottoripyöräharrastajan verstaalta. Käyttäjät ovat kehuneet hyväksi ja naapuri lupasi asentaa paikoilleen lähipäivinä. Muuten: Kaupoistahan löytyy tähän tarkoitukseen tehtyjä luistavia muoviklemmareita, jotka kiinnitetään kaasukahvaan. Sopivan kaasun löydyttyä klemmari käännetään nojaamaan käsijarrun kahvaa vasten.

                                                                                                                                                - Kaitsu -