Sivuja päivitetty

11.4.2019 klo 12:00

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-50-530 9635
fotosafari.fi@pp.inet.fi


Kesästä 2019

Pääretkemme on touko-kesäkuun vaihteessa alkava "Itä-Balkanin kierros".
Käymme uusissa safarikohteissa kuten Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Romaniassa, Bulgariassa ja Turkissa.

Heinäkuussa teemme Viron ympäriajon.

Elokuussa käymme Brnon GP-kisoja seuraamassa Tsekissä.
Perinteisen Nordkapp-Lofootit -retki ajetaan elokuun loppupuolella.

Suunnitelmissa ollut Israelin matka siirtynee vuoteen 2020

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:69895 kpl

Makken ajatuksia safarista Barcelonaan

maken_hp.jpg

HONDA PAN EUROPEAN 1100 ST. Myös Makke oli tyytyväinen pyöränsä ajo-ominaisuuksiin ja toimintoihin.. Tavaraboksin siirtäminen eteenpäin (takapenkin kohdalle) vähensi aikaisemmin havaittua peräpään ravistelua. Korkeamman tuulilasin hankinta on harkinnassa.

 

 

1. Mikä oli parasta tällä matkalla?

- Matkanteko ja sen päälle illanvietto (tai taistelu hotellihuoneista ) erinomaisen hyvässä seurassa.

 

2. Mikä oli vähiten mukavaa tällä matkalla?

- Oikeastaan ei mikään, jopa kaatosade Saksassakin oli aikamoinen kokemus.

Ruotsin läpiajo taisi olla siinä suhteessa rasittava. että hyvää paanaa olisi ollut, mutta nopeusrajoitukset  (110 km/h) olivat alhaiset.

 

3. Miten kommentoisit keskimäärin 704 km:n päiväetappeja?

- Oikein sopivia, en suosittelisi lyhentämistä tai pidentämistäkään.

 

4. Kun liikuimme ryhmässä, oliko matkavauhti liian kovaa, liian hiljaista, nykivää tms.?

- Matkavauhti oli aika sopivaa. Olen tottunut ajamaan muodostelmassa,  hyvin se näinkin se meni.

- Joillekin oli varmaan muunlaisia tavoitteita kun “eksyivät” välillä .

- Raikan kanssa meillä oli samanlainen ajotapa ja rytmi ja siksi ajoinkin pitkiä etappeja BMW:n takavaloja seuraten.

- Nyt jälkeenpäin, kun olen ajanut vaimo takana niin ymmärrän hyvin, ettei Late voinut “revitellä” samalla tapaa kuin yksin ajaessa.

 

5. Mitä haluaisit muuttaa ajo-ohjelmassa, mikäli se tehtäisiin nyt uudestaan?

- Eipä tule mieleen muutosesityksiä. Tietenkin jos olisi aikaa enemmän tai lyhyempi reissu niin pikkutiet olisivat vaihtoehtoja, kunhan eivät ole Kaunaksen (Liettua) hotellihakutien tapaisia kärrypolkuja.

 

6. Olitko tyytyväinen pyörääsi, väsyttikö tai rasittiko ajaminen pyörästäsi johtuvista syistä? Jos, niin miksi?

- Olisin halunnut matkalle pidemmät kädet tai ohjaustangon lähemmäs kuskia, eli muutama senttiä taaksepäin. Tästä johtuen ranteet kipeytyivät taas, nyt vain aikaisemmin.  Viime vuonna sama vaiva silloisen Tšekin matkan jälkeen. Modifioidun tangon projekti on nyt käynnissä.

- Istuin oli mukava, jalat olivat sopivan mittaiset ja muuten pyörä toimi hyvin.

- Öljyäkään ei tarvinnut lisätä matkan aikana.

- Navigaattorin pidike hajosi matkalla, tällaiseen en ollut varautunut, joten ehkä varanavi olisi ollut paikkaillaan.

- Virran ulosotosta paloi sulake. En vaihtanut matkalla kun ei ollut navikaan käytössä. - Sulakkeen sijainti saisi olla sellainen että vaihdon voisi tehdä ilman enempien katteiden poistoa.

 

7. Oliko polttoaineen kulutus ennakoidun mukainen?

- Pyörä käytti ~5 litraa satasella, kuski vähemmän. Rauhallista pappa-ajossa on joskus mennyt ~4,7, eli kaasua käytettiin rohkeasti kun tarvetta oli.

 

8. Ilmenikö pyörässäsi jotain toimintahäiriöitä, jos, niin mitä?

- Kuten aikaisemmin kerroin niin TomTom Riderin telineen kiinnitysruuvit tulivat ulos muoviosasta, ehkä liian pitkien ruuvien takia, voi olla omaakin syytä.

No teline on nyt korjattu ja tehty lisävarmistus ettei enää sama toistu.

- Suurilla kierroksilla kiihdyttäessä kuulin kyllä jonkin helinän sirinän koneesta mutta en sitä paikallistanut. Sirinä ei tule esille normaalissa ajossa eikä ole ajoa häirinnyt myöhemminkään.

 

9. Miten kommentoisit pyörääsi tällaisia reissuja ajatellen?

- En ole pitkiä matkoja ajellut muilla pyörillä, mutta olin kyllä erittäin tyytyväinen Pannari ST1100 kyytiin.

- Kone kävi tasaisesti rauhallisilla kierroksilla, vääntöä löytyi aja miellyttävää ajaa ainakin johonkin 140 matka-ajovauhtiin asti, sen jälkeen etupää alkoi hieman soutaa. Talvella täytyy keulan putket tarkistaa.

 

10. Mitä parannuksia tekisit pyörääsi tai sen varusteluun seuraavaa matkaa varten?

- Voi olla että koettaisin korkeampaa tuulilasia, ensin sellaisesta pitäisi saada riittävät käyttökokemukset.

- Varanavi voisi olla, esim. puhelimessa ja sille tietenkin hyvä teline.

- Paperikartasto on hyvä kokonaiskuvan hahmottamisessa ja ajoreittien valinnoissa, varsinkin, jos on valinnaisia reittejä valittavana.

- Ranen matkavideot olivat sen verran mukavia katsottavia että kamera voisi olla paikoillaan. Vaatimuksena ehdottomasti että laitteen käyttönapit hyvin käsillä ja näyttö siitä että onko päällä vai ei.

- Tietulleja varten olisi paikallaan esillä oleva pieni tasku, josta tietullipisteessä maksulipukkeet olisivat nopeasti esiin otettavissa.

- Samoin Kaitsun esittelemä “valokuva-albumi” asiakirjoja varten olisi hyvä olla matkassa mukana.

 

11. Olitko tyytyväinen omiin ajovarusteisiisi?

- Vaikka oli hellettä +30 ja viimaa  +7, niin alla olevaa vaatetusta säätämällä vanhat Haltin Goretex housut henkseleillä toimivat hyvin.

- Scott’in ajotakki hoiti myös  homman. Ajotakin ulkopuoliset rintataskut vaikuttivat valintaan ja alhaalta avattava vetoketju oli erinomainen helleajan tuuletustapa.

- Setävainaan nahkajatsarit olivat hyvät sekä rankkasateessa että helteelläkin.

 

12. Oliko riittävästi tavaratilaa?

- Tavaratilaa oli riittävästi yhdelle hengelle ainakin niin kauan kun kaikki oli järjestyksessä. Käytin värikoodeja (teippejä) jotta kaikki pysyisi kaiken aikaan eikä niitä tarvitsisi niin paljon etisiä.

 

13. Seuraavaa retkeä varten, mitä henkilökohtaisia ajovarusteita parantelisit?

- Enpä oikeastaan mitään uutta, vaan päinvastoin vanhaa vaatetta mukaan.

Late ja Martsa käyttivät hyvää periaatetta ottaa mukaan vanhoja T-paitoja ja heittää ne roskiin sitä mukaan kun ovat tehtävänsä tehneet.

 

14. Oliko vaatteita liikaa, liian vähän vai sopivasti?

- Alusvaatteita hieman liikaakin, tai kaveri voivat kertoa että vaihdon vain liian harvoin .

Muuten sopivasti.

 

15. Pitikö ennalta laadittu matkabudjetti? Jos ei, niin missä sakkasi pahiten?

- Matkan muistoja ei kannata pilata laskemalla kustannuksia jälkikäteen. Rahaa meni oletusarvoisesti enemmän, kuten olin ennakkoon olettanutkin.

- Espanjan rantaravintolassa meinasi tulla meren antimista melko paljon ylihintaisia, kun meille esiteltiin erilaisia rapuja ja hummereita, haikalaakin olisi ollut tarjolla. Lopulta saatiin pöytä iso lohi josta jaksettiin 7 hengen voimin syödä vain puolet.

 

Lopuksi

- Olen halunut rohkaista muitakin lähtemään tällaisille matkoille. Eihän se muuta vaadi kuin vähän valmistelua (ei kannata suunnitella liikaa, antaa fiilikselle myös tilaa) ja menoksi.

Makke,

Taivassalossa 15.6.2013

makenp2.jpg