Sivuja päivitetty

24.05.2019 klo 12:00

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-50-530 9635
fotosafari.fi@pp.inet.fi


Kesästä 2019

Pääretkemme on touko-kesäkuun vaihteessa alkava "Itä-Balkanin kierros".
Käymme uusissa safarikohteissa kuten Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Romaniassa, Bulgariassa ja Turkissa.

Heinäkuussa teemme Viron ympäriajon.

Elokuussa käymme Brnon GP-kisoja seuraamassa Tsekissä.
Perinteisen Nordkapp-Lofootit -retki ajetaan elokuun loppupuolella.

Suunnitelmissa ollut Israelin matka siirtynee vuoteen 2020

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74236 kpl

Kaitsun jälkikommentteja Barcelonan  matkasta

mp33.jpg

PIAGGIO MP3 / 400 I.E. Kaitsun kolmipyörä oli lisävarustettu jalkatapeilla, korkealla tuulisuojalla sekä kaasukahvan lukitusmekanismilla. Selkänojana toimiva ns. lentolaukku osoittautui tälläkin retkellä erinomaiseksi ratkaisuksi. Kuvan veden- ja tuulenpitävä huomioliivi pullotaskuineen saa myös kehuja.

1. Matkan suurinta antia?

- Parasta oli kahden viikon loma pääasiassa skootterin selässä ja mukavien ihmisten seurassa.

- Makeimmat naurut irtosivat varmasti vuosiin, kun Puolassa tulimme iltayön pimeydessä Olesnican lannoitetehtaan pihalle, ja kun navigointivuorossa silloin ollut Makke väitti sen olevan hotellimme.

- Juhlavinta menoa oli Italian Alppien puoleiselta Brennerin tulliasemalta alkanut, ja pääosin kolmikaistaista moottoritietä  jatkunut 250 km:n yhtämittainen lasku Bolzanon ja Trenton sivuitse Veronaan.

 

2. Ei niin mukavaa?

- Varsovan keskustan tietöistä ja 30 asteen helteestä johtuneet navigointivaikeudet sekä Barcelonan hotellien osoitemerkinnät eivät silloin hirveästi naurattaneet. Nyt nekin on kirjattu unohtumattomien kokemusten joukkoon.

 

3. Päiväetapit?

-  Päiväajot olivat ihan sopivia, sillä tarkoituksena oli edetä määrätietoisesti mutta leppoisasti Barcelonaan neljäksi päiväksi. Maisemat olivat monipuoliset ja usein henkeäsalpaavatkin.

 

4. Matkavauhti?

- Helpointa matkanteko oli varmasti minulla, joka yritin ajella ennalta sovittua matkavauhtia keulassa. Vaikka keulamies yrittääkin pitää mahdollisimman tasaista matkavauhtia, syntyy ohituksista johtuen ryhmässä aina haitariliikettä,  jopa moottoriteilläkin. Pahoittelut tästä!

 

5. Jospa matka tehtäisiin nyt uudestaan?

- Vältettäisiin sellaisia hotellivalintoja, jotka sijaitsevat isompien kaupunkien keskustoissa. Tällä retkellä Kaunasin (LIT) hotelli aiheutti sinne pääsemiseksi ja sieltä poistumiseksi parin tunnin ylimääräiset seikkailut.

 

6. Pyörän soveltuvuus tällaiselle retkelle?

- Piaggion MP3 toimi odotetusti koko matkan ajan.

- Jälkiasennuksena tehdyt jalkatapit sekä kaasukahvan lukitusmekanismi helpottivat huomattavasti ajamista, samoin selkänojana toimiva matkalaukku oli jälleen kerran hyvä ratkaisu.

- Täyskorkeaa tuulilasia voi suositella kaikille skootterimatkailijoille, sillä ilmanvastuksen tuskin yhtään lisääntymättä ajotakki ja kypärän visiiri pysyvät myös sateella melko kuivina. Lisäksi kypärämelu on niin vähäinen, ettei edes korvatulppia tarvitse käyttää. 

 

7. Oliko polttoaineen kulutus ennakoidun mukainen?

- Pyörän 12 litran bensasäiliöstä johtuen sovimme etukäteen, että tankataan aina noin 200 kilometrin välein. Silloin kun moottoriteillä ajettiin yli 220 kilomerin etappeja, mentiin silloin melko lailla viimeisillä höyryillä. Kulutus oli siis noin 5 l/100 km, mikä vähän yllätti, mutta toisaalta koko reissun keskinopeuskin melko hyvä.

 

8. Toimiko pyörä?

- Kaikki pelasi kuten pitikin. 

 

9. Miten parantelisit pyörääsi

- Ei tule mieleen oikeastaan mitään paranneltavaa.

 

10. Miten kommentoisit pyöräsi soveltuvuutta  tällaisille reissuille?

- Kolmipyöräine skootteri on hyvin tukeva ja jämerä ajettava, joka ei tieurista, kaistamaalauksista tai sorateistä vähääkään hätkähdä. Mielestäni erinomainen matkapyörä.

 

11. Olitko tyytyväinen omiin ajovarusteisiisi?

- Kannatan kerrospukeutumista. Mikäli ilmassa oli vähäisintäkään sateen uhkaa, ajettiin heti sivun ja  puettiin sadehousut sekä sadetakki saman tien ylle. Erityisen tyytyväinen voi olla täysin vedenpitävään Real Life Riders – huomioliiviin, jonka kätevä juomapullotasku oli tällaisella ajoretkellä vertaansa vailla.

 

12. Oliko riittävästi tavaratilaa?

- MP3:ssa on itsessään hyvin tavaratilaa satulan alla, jonne mahtuivat läppäri, kamerat, varakengät yms.  Erillinen takaboxi sekä selkänojana toimiva irtolaukku takasivat riittävän tavaratilan vaatteille.

 

13. Seuraavaa retkeä varten?

- Kunnon ajohousut on jo uusittu, sillä vanhat hiihtohaalarit vuodelta 1976 olivat jo tehtävänsä tehneet. Kypärään teetetään kiinteät kuulokkeet, jolloin piuha saadaan kytkettyä suoraan navigaattorista. Langattomista kuulokkeista on mennyt usko,  kun niistä on yleensä aina loppunut virta juuri sellaisella hetkellä, jolloin ollaan muutenkin pahiten eksyksissä.

 

14. Vaatevarasto?

 - Vaatetta oli määrältään sopivasti, mutta laadultaan liian paksua/painavaa.

 

 15. Toteutuiko matkabudjetti?

- Majoitukset ja lautat oli etukäteen laskettu ja ne pitivät täysin paikkansa. Polttoaineetkin oli ennakkoon budjetoitu isompien matkapyörien mukaisesti. Kulutus oli myös - yllättävää kylläkin -täysin niiden mukaista.

- Moottoritiemaksuja meni ehkä 100 € enemmän kuin oli budjetissa.  Aterioihin meni myös oletettua enemmän, kun eksyttiin Barcelonassa ilmeisesti koko Espanjan kalleimpaan kalaravintolaan.

Lopuksi:

 - Retki oli hieno, porukka toimi loistavasti ja hyvällä huumorilla. Jokainen toimi epäitsekkäästi ryhmän puolesta helpottaen osaltaan itse kunkin matkantekoa. Erityiskiitokset Martsalle (Marita), joka piti huolta ropppeineen ja laastareineen rythmän hyvinvoinnista.

- Kyllä tällaisella porukalla oli voinut lähteä vaikka vielä paljon kauemmaksikin!

 Kaitsu,

Oulun Tuirassa 13.7.2013

kaitsunp2.jpg