Sivuja päivitetty

17.2. 2024 kello 14.

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-400 385 690
asb-lehti@agility.inet.fi

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:207836 kpl

3. AJOPÄIVÄ - tiistai 7.5.2013

Tästä linkistä näet tiistan 7.5. reitin ja ajodatat:

Klikkaamalla yllä olevaa linkkiä näet kyseiseltä ajopäivältä MotionX-ohjelman piirtämän ajokartan sekä tarkat tiedot kilometreistä, keskinopeudesta yms. Pienennä karttanäkymää, odota rauhassa sen latautumista.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Puolasta Saksan moottoriteitä Muncheniin ja Garmischiin

LÄNSI-PUOLAA. Olimme  edellisiltana monen yrittämisen jälkeen vihdoinkin osuneet  pimeällä Olesnicin hotelli Na Polanceen, jossa Raikka oli jo nukkumassa. Hän kun oli eksynyt muusta ryhmästä jo Varsovassa.

Pääsimme hotellin uhkean emännän kanssa tunnin  käsilläpuhumisen  jälkeen sopimukseen  ennakkoon varaamamme hotellin hinnasta ja huoneiden määrästä.  Pidimme kiinni siitä summasta, minkä Booking.com  oli meille vahvistanut. Hotelli oli viihtyisä ja hinta/laatusuhde enemmän kuin kohdallaan.

Aamupalan jälkeen, täsmälleen  kello 8:00, moottorit pärähtivät käntiin ja pyörien keula oli suunnattu kohti Saksan rajaa.

TAISTOON REKKOJA PÄIN. Tiesitkö muuten, ettei Cervantes erästä tuttua tosijuttua kirjoittaessaan muistanut mainita mitään tarinan ratsujen sukutaustoista. Keulassahan laukkasi Donin kuumaverinen  italialainen orhi ja perässä köpötteli Sanchon saksalainen aasi. Sitäkään kirjailija ei kertonut, että kaukana takana laahusti kolme japanilaista muulia, mutta siitä onkin olemassa ihan eri tarina.

MOOTTORITIELLÄ AJO EI OLE KUIVAA. Tätä ystävämme Raikka toitotteli meille kyllästymisen asti kaikilla tankkaustauoilla, sillä taivaalta tuli jatkuvia ukkoskuuroja. Olimme tehneet aamupalalla yhdessä päätöksen, että ajaisimmekin  nopeampaa ja ”lyhyempää” reittiä seuraavaan yöpymispaikkaamme jättäen Tsekin ja Prahan kokonaan käymättä. Miten kävi? Se selviää sivun alimman kuvan tekstistä.

KOSTEA LOPPUPÄIVÄ. Jossain vaiheessa keulamiehenä ajellut Raikka katosi parimetrinen vesisuihku perässään  horisonttiin. Monen tunnin perästä löysimme hänet värjöttelemästä seuraavan tankkauspaikkamme bensa-aseman katoksen alta.

NAVIGAATTORIN YLÄNUOLI. ”Hyvä uutinen on se, että meillä on enää 79 kilomeriä perille”, Raikka vakuutteli BMW:n navigaattoriaansa räpläten.  Kun muut kertoivat omien naviensa näyttävän yli kolmeasataa kilsaa,  Raikka meni hiljaiseksi. ”Katsos, tuo ylämerkki navissasi näyttää matkaa seuraavaan käännökseen, ei perille”. Tämän jälkeen Raikka lopetti kertaheitolla keskustelut navigaattorinsa muista hienoista yksityiskohdista.

SIPULIPIHVIT ITÄVALLAN RAJALLA?   Rane (vas.) ja  Makke ajelivat Pannareillaan peräkkäin, sillä Rane oli pakannut oman navinsa jo akikaisemmin laukkuun.

Late ja Martsa kertoivat  tietävänsä  ”aivan mahtavan  pihvipaikan”  Saksan ja Itävallan raja-asemalla. ”Sinne mennään sipulipihveille heti kun vinjetit (Itävallan tiemaksutarrat) on ostettu”, Late ehdotteli

ALPEILLA ILLANSUUSSA. Kello viiden maissa  olimme päässeet Münchenin iltaruuhkasta läpi ja tiet alkoivat kuivua. Ensimmäisen kerran näimme tällä reissulla  Alpit alkaessamme lähestyä Garmisch-Partenkircheniä, jossa seuraavaa yöpymishotellimme sijaitsi.

”Hemmetti, Garmisch on Saksan puolella, ei me mitään rajaa tänään ylitetä”, Late totesi pettyneenä. Matkan käsikirjoituksen karttaan Garmisch on virheellisesti merkitty väärälle puolelle rajaa.

Klo 19 olimme hotellin edessä.

Raikan MotionX-ajodata  (linkki sivun yläosassa) kertoo ryhmän ajaneen  suorastaan hävyttömän törkeällä keskinopeudella Puolasta Saksan poikki Alpeille. Matkan käsikirjoituksesta poiketun reittisuunnitelman johdosta 669 kilometrin päiväetappi ”lyheni” 848 kilometriin. Kukaan ei valittanut, päinvastoin. Kaikista oli mukava huristella tasaista vauhtia autobaanalla.

Tarinan opetus kuitenkin siis on: katso aina karttaa kun suunnittelet ajoreittejä